جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

استان: اصفهان
سبک: صفویه
کاربری: شهری، حکومتی و مسکونی

تکیه گرک یراق

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

تکیه گرک یراق

کاربری: مسکونی

دوره:صفویه

مکان: اصفهان


موقعیت فعلی اثر

تکیه گرک یراق در شهر اصفهان، بخش مرکزی ، خیابان عبدالرزاق،خیابان حکیم،کوچه حکیم داود،انتهای بن بست شفیعون قرار گرفته است.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری ایرانی لینک روبرو را کلیک کنید: سبک معماری ایرانی


تاریخچه:

اصل بنا مربوط به زمان صفویه و متعلق به گرک یراق وزیر شاه عباس دوم می باشد، طبق روایات بانی با ساختن ضریحی برای امام حسین(ع) ضریح چوبی مزار امام را با خود به اصفهان می آورد و ر مکان فعلی نصب می کند که تبدیل به مکان مقدسی برای مردم شهر می شود طی سالهای بعد ضریح چوبی آتش می گیرد و به جای آن یک ضریح فلزی نصب می شود. از آن زمان تا کنون این بنا به تکیه ای به محل سوگواری در ایام عاشورا و تاسوعا تبدیل شده است.



مشخصات بنا:

تکیه گرک یراق با مساحت تقریبی ۱۲۰۰مترمربع، در دو اشکوب و به صورت مجموعه ی بیرونی و اندرونی بنا شده است که بنای مزبور بخش بیرونی مجموعه می باشد.ورودی اولیه بنا در جبه ی جنوب غربی بوده، در حال حاضر ارتباط به فضاهای خانه از طریق در بزرگی در همان جبهه صورت می گیرد. در ضلع جنوبی اتاق شاه نشین و دو اتاق جانبی و دو اتاق گوشوار در اشکوب بالایی قرار گرفته است. فضاهای این جبهه ایوان عریضی در پیش رو دارند. پوشش سقف ایوان و پنج ستون از ششش ستون چوبی آن طی حملات هوایی در طول جنگ تحمیلی تخریب گردیده است. در این ضلع تکیه گرک یراق پوشش سقف در اتاق شاه نشین به صورت طاق و تویزه و در اتاق های جانبی به شکل کلیل است و تزئینات نفیس نقاشی،گچبری، قطاربندی و تنگ بری زینت بخش فضاهای این جبه است. در اشکوب فوقانی در این جبه نیز تعدادی اتاق احداث شده که از طریق راهرویی به اتاق های ضلع شمالی می رسد. راهرویی نیز از پشت جبهه شرقی آغاز و به ضلع غربی منتهی می گردد، که بخش بیرونی را به حیاط خدمه متصل می کرده است. مطبخ و ورودی حیاط خدمه در ضلع شرقی قرار دارد.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري ايراني لینک روبرو را کلیک کنید: هنر و معماری ایران ، سبکهای معماری ایرانی


ویژگی اثر:

تزئینات نفیس نقاشی ، گچبری ، قطار بندی و تنگ بری تالار شاه نشین و اتاق های جانبی و نیز تزئینات ستون ها و سر ستون های چوبی ایوان از عوامل تزئینی این بناست.


منبع:

ثبت اسناد میراث فرهنگی

افزودن آلبوم
افزودن کروکی
علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا