ساختمان اداری گروه صنعتی بهشر تهران + پلان

جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

ساختمان اداری گروه صنعتی بهشر تهران + پلان

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

ساختمان اداری گروه صنعتی بهشر تهران


کارفرما: گروه صنعتی بهشر

مشاور طراحی بنا: مهندسین مشاور عبد العزیز فرمانفرماییان

طراح: نادر اردلان

مجری: شرکت آکام

زمان احداث: ۱۳۴۹-۱۳۵۲

مساحت زمین طرح: ۳۶۰۰ مترمربع

زیر بنای مجموعه: ۲۰۰۰۰مترمربع

تعداد طبقات: شش طبقه

سیستم سازه: اسکلت بتنی


ساختمان اداری بهشر تهران ساختمان ،مکعب مستطیلی است با ساختاری مدولار و نماهایی از شیشه و بتن که هرچه ارتفاع می گیرد،بیرون زدگی طبقات بیشتر می شود.تیغه های افقی و عمودی بتنی،که بازشوهای پنجره ها را قاب گرفته اند و رنگ های گرمی که در نماها استفاده شده است،کالبد اصلی طرح را تشکیل می دهد .ارتفاع زیادطبقات و تاکید بر تناسبات عمودی بازشوها،ساختمان را بزرگتر و عظیم تر از واقعیت موجود ،به نمکایش می گذارد.

ایده اصلی در معماری ساختمان اداری بهشر ،سامان دهی عناصر پیرامون فضای مرکزی است.طرح بنا ،با مطالعات و توجه خاصی که به اصول معماری ایرانی داشته است ،سعی در طراحی معماری این بنا،از حیاط مرکزی استفاده کند.

با در نظر داشتن اینکه ساختمان اداری گروه صنعتی بهشر از اضلاع شمالی و غربی زمین ده متر فاصله دارد واضلاع جنوبی و شرقی نیز با معابر شهری در ارتباط است،نورگیری بنا از چهار جهت پیرامونی امکان پذیر است.حیاط برای تامین نور و هوای تازه در فضای مرکزی،ایجاد شده است.

ساختمان اداری گروه صنعتی بهشر از نظر ارتفاع و ابعاد با سایر ساختمان های همجوار خود،هماهنگ است.بنابراین،لطمه ای در دید و منظر شهری،ایجاد نکرده است.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری معاصر لینک روبرو را کلیک کنید: سبک مدرن معاصر


ورودی ساختمان اداری گروه صنعتی بهشر تهران


سر در ورودی ساختمان اداری گروه صنعتی بهشر ،که در مجاورت خیابان شهید سپهبد قرنی با حجمی فرورفته و مرتفع خودنمایی می کند،یکی از شاخصه های این بنا می باشد.این ورودی دارای بیانی از ایده های معماری اجری دوره ی پهلوی اول است،مانند گوشه هایی از بنای ورودی باغ ملی تهران و وزارت امورخارجه،که انها هم به نوبه خود،تا حدی به کارهای معماران ارت نوو،شباهت دارد.با این تفاوت که بجای حجم پر،در اینجا،فضایی شافا که سطوح مختلف را نمایش می دهد،مشاهده می شود.


حیاط مرکزی ساختمان اداری گروه صنعتی بهشر تهران


در طبقه همکف  ساختمان اداری گروه صنعتی بهشر  در کنار ورودی ،فضاهای نگهبانی،اطلاعات و بخش های انتظار ،قرار دارد و در بخش مرکزی پلان،حیاط مرکزی جای گرفته است.دیوارهای فضای تقسیم در ورودی اصلی،از اجر سفال کوره ای پوشیده شده و دارای نقش های فرورفته ای می باشند که روی انها حکاکی شده است.اتاق های اداری در دو ردیف،یکی رو به خارج و دیگری رو به حیاط مرکزی،جای گرفته اند.سالن اجتماعات،بانقش برجسته ی گچی بر زمینه ای از کاه گل،از اثار عربشاهی(نقاش معاصر)تزیین شده است که شامل تصویری از شهرهای سنتی ایران می باشند.طرح فواره ای حیاط داخلی از کارهای (کارل اشلامینگر)می باشد.

در طبقه همکف ساختمان اداری گروه صنعتی بهشر  ،دو ضلع شرقی و جنوبی ،به اندازه سه متر عقب نشسته،به طوری که فضا های این دو ضلع،به سمت خیابان اصلی،در زیر فضای سرپوشیده ای که توسط پیش امدگی حجم بالا ایجاد شده ،جای گرفته اند .این ایوان،در عین حال،به دلیل ایجاد فصل مشترک بازمین،عقب نشینی پنجره های ردیفی،فضای خالی ایوان ماننددر جلوی اتاق های کار به وجود اورده است.طبقات دوم و سوم،روی این فضای خالی را پوشش داده و در طبقه اخر،با بیرون امدگی ردیف پنجرهها،سایه بانی بر تمام سطح پایین،ایجاد شده است.


پلان ساختمان اداری گروه صنعتی بهشر تهران


حیاط مرکزی ساختمان اداری گروه صنعتی بهشر در طبقه همکف مربع شکل می باشد و درهمان سطح دارای حوض،ابنما و فواره هایی است که باعث طراوت و خنکی فضای حیاط می شود.طبقه اول از داخل حیاط عقب نشسته و با پلان هشت ضلعی تا انتهای ساختمان بالا می رود.هر طبقه کمی از سطح زیرین خود عقب می نشیند به طوری که در هر طبقه ،دورتادور حیاط،ایوان های سراسری به وجود امده است.

در طبقات اول،دوم و سوم،دسترسی افقی توسط راهروهایی که بین اتاق های مشرف به حیاط مرکزی و فضاهایی که دورتادور پیرامون بنا شکل گرفته اند.تامین می شود.برای پرهیز از طولانی و ممتد بودن این مسیرها،فضاهای تقسیم و مکث،به تناوب ایجاد شده اند.پنجره های باریک،بلند،مشابه و تکراری،معرف فضاهای اداری است که در هر چهار طرف مکعب ،تکرار می شوند.


برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: سبک مدرن در معماری

منبع: کتاب معماری معاصر ایران (سید هادی میرمیران-ایرج اعتصام)

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا