سانتیاگو کالاتراوا


سانتیاگو کالاتراوا متولد اسپانیا در نزدیکی والنسیا است. او تحصیلات خود را در مدرسه هنر و صنعت والنسیا آغاز کرد، برای مدتی معماری را در مدرسه ی هنرهای زیبا فرانسه فرا گرفت، مدرک کارشناسی معماری و کارشناسی ارشد خود را از مدرسه ی عالی صنعت و معماری والنسیا اخذ کرد و فارغ التحصیل مقطع دکتری، در رشته عمران از موسسه فدرال تکنولوژی زوریخ است.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن در ایران


سانتیاگو کالاتراوا


پویایی در معماری در شرایط مختلف و موقعیت های گوناگونی است که یک ساختمان در آن قرار می گیرد و تکنولوژی معماری می تواند پاسخ مناسبی برای استفاده بهینه و انعطاف پذیر از فضای معماری از جمله در یک موزه هنر باشد. کالاتراوا از مهندسی با عنوان هنری که امکان پذیر است یاد می کند. او به دنبال الفبای جدیدی فرم از فرم است که بر پایه ی فن اصولی شکل گرفته است و در عین حال مقهور فن و تکنیک نیز نباشد. وی پیشنهاد می کند که معمار از هنر به عنوان منبع ایده استفاده کند. سانتیاگو کالاتراوا صرف نظر از علاقه ی شدیدش به هنر، به حرکت در معماری نیز علاقه مند است،لذا حرکت، ایده اصلی طرح های سانتیاگو کالاتراوا است. آثار او حرکت و پویایی را در ذهن تداعی می کنند؛ اما بیشتر پروژه ی او در حالت تعادل استاتیکی قرار دارند چرا که ساختمان، به طور معمول دارای حرکت نمی باشد.


سانتیاگو کالاتراوا

موزه ی هنر میلواکی


سانتیاگو کالاتراوا معتقد است که ساختمان های وی به صورت تندیس سازی از کره و مکعب و فرم های ساده که بیشتر مربوط به دانش مهندسی است، استفاده شده است و این آثار غالبا بر پایه علوم ریاضی و منطقی هستند.

از نظر وی معماری و پیکر تراشی مانند دو رودخانه هستند که از هر دو یک آب می گذرد. مجسمه سازی قالب پذیری آزاد است، در حالیکه معماری نوعی قالب پذیری است که باید تسلیم عملکرد شود.بر اثر معماری واجب است که حالت و عملکرد را به خوبی القا کند، در حالیکه مجسمه سازی خاصیت کاربردی و عملکردی را نادیده می گیرد. معماری به دلیل ارتباط داشتن با انسان و محیط و نفوذپذیری و درونی بودن بر مجسمه سازی تسلط پیدا می کند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن تهران ، معماری مدرن تاریخچه


سانتیاگو کالاتراوا


کالاتراوا تا آنجا پیش می رود که پیشنهاد می کند معمار از هنر به عنوان منبع ایده استفاده کند. هنرمند یا معمار در طول زمان می تواند پیام خویش را با نیروی شکل و سایه بازگو کند…..رودن در کتاب کلیساهای جامع فرانسه نوشت که یک مجسمه ساز تنها زمانی به تاثیر و جلوه عالی دست می یابد که تمام جلوه خود را به بازی با نور و سایه معطوف کند، درست مانند کاری که یک معمار می کند.


سانتیاگو کالاتراوا

برج پیچنده


سانتیاگو کالاتراوا صرف نظر از علاقه ی شدیدی به حرکت در معماری دارد. وی معتقد است به حرکتی نهفته اما واقعی است، به عبارت دیگر نوعی حرکت فیزیکی. از درهای تاشوی جدید انبار ارنشتینگ ۱۱ در آلمان تا پروژه جدیدتر سایه بان خورشیدی ۱۱۵ تنی بورک(موزه هنر میلیواکی) کالاتراوا بارها و بارها به مجسمه سازی و ذهنیت های غیر معمول حرکت فیزیکی و مکرر در کارهای خود پرداخت. از نظر وی همه راز و رمز موجود در اجسام محض افلاطونی، در چند وجهی خلاصه می شود. با بررسی مجسمه ها پی میبریم که آنها ،  تنشی بر پایه حرکت لحظه ای خلق می کنند، در واقع زمان به عنوان یک متغییر است. در طراحی ابتدا به ریاضیات و زمان و سپس به استاتیک مطرح می شود چرا که هیچ چیز ایستا نیست. در همه چیز پتانسیل حرکت و جنبش وجود دارد. طبق قانون دوم نیوتن شتاب یک جسم به عواملی بستگی دارد، نیروی وزن بر روی اشیا و جرم آنها اثر می گذارد. نیرو و زمان با هم مرتبط اند و بنابراین در نیرو، زمان مطرح می شود. همه چیز تغییر می کند، همه چیز می میرد و یک مفهوم وجودی در چرخه حرکت ها وجود دارد.


سانتیاگو کالاتراوا

برج خور دبی


معماری های تک که به نام های فناوری برتر و یا تکنولوژی برتر هم شناخته می شود، دارای عناوین دیگری مانند مدرنیسم نو و یا اکسپرسیونیسم سازه ای نیز می باشد. های تک یک معماری آینده نگر است که در دهه هفتاد میلادی، صد سال پس از ساخت برج ایفل در پاریس، به عنوان بلند ترین سازه فولادی در زمان خود با نگرشی نو به معماری ، که به نوعی از اولین مصادیق تحقق اسن تفکر در غرب به شمار می رود، پدیدارشد.

درست است که به ظاهر اصلی ترین منبع شکل گیری طراحی معماری های –تک، فناوری پیش رفته بوده اما در میان کسانی که در این مسیر موفق به ارائه طرح های بسیاری شدند، سانتیاگو کالاتراوا توانست یه منبع الهام جاودان، گسترده و قدرتمند مانند طبیعت را بر مبنای طراحی های خود قرار دهد.


سانتیاگو کالاتراوا

شهر علم و هنر


آثار اولیه ی کالاتراوا عمدتا شامل پل ها و ایستگاه های قطار بوده و طراحی های او نشان دهنده تفکری پیشرو در ادغام مهندسی سازه و معماری پل بود.این آثار او به تدریج برایش شهرتی جهانی به همراه آورد. در حقیقت می توان کالاتراوا را دنباله رو مهندسان اسپانیایی و طراحان مدرنیستی دانست که با بهره گرفتن از سیستم های ساختمانی مناسب در شکل گیری طرح های معماری، آثار برجسته ای در قرن بیستم خلق کردند. کالاتراوا با بهره بردن از ابداع و خلاقیت ناشی از درک دقیق رفتارسازه ها و ویژگی های مصالح در هر اثر خویش سخنی تازه در حوزه معماری و مهندسی مطح نموده است.


سانتیاگو کالاتراوا

پل صلح


آثار سانتیاگو کالاتراوا


– تالار کنسرت تنفریت-اسپانیا-۲۰۰۳

سانتیاگو کالاتراوا


– موزه ی هنر میلیواکی-آمریکا-۲۰۰۱

سانتیاگو کالاتراوا


خانه اپرا شهر علم و هنر والنسیا- اسپانیا-۲۰۰۶

سانتیاگو کالاتراوا


ایستگاه راه آهن گیلمینز TGV-بلژیک-۲۰۰۹

سانتیاگو کالاتراوا


برج پیچنده -سوئد-۲۰۰۴

سانتیاگو کالاتراوا


نمایشگاه و کاخ کنگره-اسپانیا-۲۰۱۱

سانتیاگو کالاتراوا


سانتیاگو کالاتراوا


ایستگاه Reggio Emilia Mediopadana– ایتالیا-۲۰۱۴

سانتیاگو کالاتراوا


شهر علم و هنر – اسپانیا-۲۰۰۹

سانتیاگو کالاتراوا


دانشگاه پلی تکنیک  فلوریدا – آمریکا-۲۰۱۴

سانتیاگو کالاتراوا


سانتیاگو کالاتراوا


سانتیاگو کالاتراوا


پل صلح-کانادا-۲۰۱۲

سانتیاگو کالاتراوا


شبه جزیره لندن مکان ۱– انگلیس-درحال تکمیل

سانتیاگو کالاتراوا


سانتیاگو کالاتراوا


برج اسپیر شیکاگو-آمریکا- در حال تکمیل

سانتیاگو کالاتراوا


غرفه امارات در نمایشگاه۲۰۲۰-امارات-۲۰۲۰

سانتیاگو کالاتراوا


برج خور دبی-امارات-در حال تکمیل

سانتیاگو کالاتراوا


منابع:

گودرزی, افشین و نسیم خانلو، ۱۳۹۴، تحلیل و بررسی آثار سانتیاگو کالاتراوا از دیدگاه تم مک گینتی، کنفرانس بین المللی یافته های نوین پژوهشی در علوم،مهندسی و فناوری با محوریت پژوھشھای نیاز محور، مشهد، مؤسسه فراز اندیشان دانش بین الملل، https://www.civilica.com/Paper-ICMRS01-ICMRS01_506.html

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا