جهت نمایش تصاویر با کیفیت اصلی بر روی آن ها کلیک نمایید.

مستند این بنا

برای مشاهده کلیک نمایید

تصاویر 360 درجه

برای مشاهده کلیک نمایید

زمان: :۱۹۹۷-۲۰۰۴
کاربری: اداری
معمار: نورمن فاستر
مکان: لندن-انگلیس

شرکت سوئیس ری

در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .

شرکت سوئیس ری


شرکت سوئیس ری ، یکی از مهم ترین شرکت های بیمه ی اتکایی در جهان است. ساختمان جدید، مرکز تجمع تمام کارکنان شرکت در لندن است. این برج که در سایت ساختمان پیشین بازار بورس بالتیک در قسمت سیتی لندن قرار گرفته، شامل ۴۱ طبقه و ۷۶۴۰۰ متر مربع زیربنا مشتمل بر بخش اداری و فضاهای کار و یک مرکز خرید است که از تالار عمومی قابل دسترسی می باشد.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن پل


سوئیس ری-نورمن فاستر


هدف این پروژه با رویکرد فنی، معماری، اجتماعی و فضایی جدید آن است که اولین برج اکولوژیکی پایتخت را به وجود آورد.در این برج ، ایده هایی که با همکاری با کمینیستر فولر در طراحی کلیماتروفیس، پیوند جدیدی بین طبیعت و محیط کار بوجود آورد. محیط سرسبز این برج، خرد اقلیم مناسبی در میان فضایی محصور و انرژی بسند به دست داد و صفحات دیوار و بام را در پوسته ی مثلثی شکلی باهم ادغام کرد.

این برج دارای پلان شعاعی با محیط دایره ای شکل است. از زاویه ی نیم رخ، این برج به سمت بالا عریض شده دوباره عرض آن کاهش یافته و در قسمت انتهای آن به حداقل می رسد. این فرم به خوبی با شرایط تیرو بندهای سایت سازگار است. چنین ساختمانی نسبت به یک بلوک چهار گوش هم اندازه ی خود، ظریف تر به نظر می رسد. انعکاس نور نیز در آن کاهش می یابد و شفافیت مطلوب به بهترین حالت بدست می آید. با نازک تر شدن مقطع آن در جهت پائین، مساحت عرصه ی عمومی در طبقه ی همکف با بالاترین حد ممکن افزایش می یابد. سازه ی این برج دارای باد بندهای موربی در دیواره ی ساختمان است و بدین طریق ، فضای بدون ستونی در طبقات بوجود آورده است. با شیشه کاری کامل سطوح خارجی نور روز به طور کامل به داخل ساختمان هدایت می شود.


سوئیس ری


کف هریک از طبقات، با توجه به طبقه ی پائین دوران یافته است. این کار باعث شده فضای بین شعاع های هر طبقه با یکدیگر ترکیب شود و باغ مارپیچی شکلی در فضا به وجود آورد. این فضاها، مقیاس اجتماعی ساختمان را کوچکتر می کند و همچون «شش های ساختمان هوای داخلی درا تنظیم کرده ،محیط مطلوبی به وجود می آورد . دریچه های تعبیه شده در طبقات و پوسته ی ساختمان نقش هدایت هوای تازه به داخل ساختمان را بر عهده دارند در روند باز یافت ،از هوای نامطلوب می توان برای گرمایش ساختمان استفاده کرد یا آن را به بیرون ساختمان هدایت نمود. و فرم مارپیچی شکل که به وسیله ی دهلیز سرگشاده ی طبقات به وجود آمده، با ایجاد اختلاف فشار به جریان طبیعی هوا

کمک می کند. این سیستم تهویه ی مطبوع مکانیکی نیست. در نتیجه مصرف انرژی این ساختمان در مقایسه با ساختمان های اداری معمول تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

چیزی که مشخصه اینه که این حجم مدور یه پلان دایره ایی و سیر کلاسيون شعاعی داره و در سایتی دایره ای شکل هم اجرا شده که این ویژگی به دلیل محدودیت های سایته و میتونه جوابگوی این محدودیت ها هم باشه: ساختمون باریک تر از یک بلوک مستطیل شکل هم اندازه خودشه، انعكاسها کمترن، شفافیت بیشتر شده و باریک شدن مقطع اون نسبت به پایه، محدوده فضاهای عمومی در طبقه همکف رو هم که به حداکثر رسونده!خب همه ی اینا یعنی موفقیت پروژه دیگه!

در پلان تیپ اداری هر طبقه به ۶ فضای مستطیل شکل تقسیم میشه و آسانسورهای اصلی تا طبقه ۳۴ بالا میرن و دسترسی به طبقات بالاتر توسط آسانسورهایی با فشار از پایین تامین میشه که این خودش یه نکته ی جالبه.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن داخلی ، معماری مدرن در اروپا


پلان-سوئیس ری


یه نکته ی بسیار مهم در اثر شرکت سوئیس ری که اونو در حوزه معماری امروز شاخص کرده سازگاریش با محیط زیسته! عوامل طبیعی مثل تابش نور خورشید و جریان باد به گونه ای ازشون استفاده شده که هم آسایش بیشتری برای ساکنا به وجود بیاره و هم با کاهش مصرف انرژی با محیط سازگار تر باشه . در واقع با استفاده از سیستم تهویه طبیعی ایجادشده و نمای دو پوسته این برج، ۴۰ درصد از روزهای سال سیستم تهویه ی ساختمون خاموشه و استفاده از نور طبیعی وابستگی به سیستم نورپردازی رو طبیعتا کاهش داده .مقطع ساختمون باعث شده میزان انحراف باد به پایین نسبت به یک برج مستطیل شکل هم اندازه کاهش پیدا کند. از طرفی جریان های هوای ناشی از مقاومت ساختمون موجب آزار عابرین پیاده هم در سطح خیابان نمیشه. نمای دو پوستهای تمام شیشه ایش هم با هوایی که از دفتر ها بیرون میاد خنک میشه و به این ترتیب بار حرارت کلی ساختمون خیلی کم میشه. ضمن اینکه هوای بین دوجداره شیشه ای ذخیره میشه و فضای اداری داخلی را عایق کاری می کنه!

هر ساختمان باید به گونه ایی طراحی و ساخته شود که نیاز آن به سوخت فسیلی به حداقل ممکن برسد. ضرورت پذیرفتن این اصل (حفاظت از انرژی ) در عصرهای گذشته بدون هیچ شک و تردیدی با توجه به نحوه ساخت و سازها غير قابل انکار می باشد و شاید تنها به سبب تنوع بسیار زیاد مصالح و فن آوری های جدید در دوران معاصر چنین اصلی در ساختمان ها به دست فراموشی سپرده شده است و این بار با استفاده از مصالح گوناگون و یا با ترکیبهای مختلفی از آنها، ساختمانها، محیط را با توجه به نیازهای کاربران تغییر می دهند.



ساختمانها باید به گونه ای طراحی شوند که قادر به استفاده از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند. شکل و نحوه استقرار برج مری اکس و محل قرار گیری فضاهای داخلی آن بگونه ای است که موجب ارتقا سطح آسایش درون ساختمان شده است.

این ساختمان قابلیت ذخیره انرژی را دارد و بخاطر نمای سرتاسر شیشه ای باعث ۵۰ درصد صرفه جویی در مصرف برق می شود که به عنوان الگوی مصرف و صرفه جویی در شهر لندن معرفی شده است.

سطح نمای این ساختمان نسبت به جریان باد تنظیم شده است. زمانیکه باد به برج مری اکس برخورد می کند در سطح برج به راحتی حرکت می کند و خطری برای ساکنین برج ایجاد نمی کند.

در مرکز تمام طبقات ۶ کانال برای تهویه طبیعی ساختمان ایجاد شده است. جنس این کانال ها از ماده نسوز مانند دودکش ها می باشد. این کانال های بزرگ ساندویچی، بین دو لایه شیشه که میان آنها هوا می باشد قرار دارند و فضای درونی را جدا می کنند.


نما-شرکت سوئیس ری


یکی از موارد جالب برج شرکت سوئیس ری آسانسورهای بزرگ و سریع آن است که فقط برای رسیدن تا طبقه ۳۴ می باشد و باید برای رسیدن به طبقه ۳۹ برج از آسانسورهای معمولی استفاده کرد و ارتباط از طبقه ۳۹ با ۴۰ فقط از طریق راه پله ای که برای افراد معمولی و افراد معلول طراحی شده است، صورت می گیرد.

طبقه ۳۸ شامل تالاری برای اجرای موزیک می باشد. طبقه ۳۹ فقط یک رستوران بزرگ قرار دارد. طبقه ۴۰ آخرین طبقه و نوک برج می باشد ، این طبقه دیدی ۳۶۰ درجه به شهر لندن دارد این فضای زیبا را برای مهمانی های مختلف اجاره می دهند. از این ساختمان جز اولین بناهایی بوده که باعث توسعه معماری سبز و معماری بیونیک در چند دهه گذشته بوده و با اجرا شدن این قبیل بناها، رویکردها در شهرهای بزرگ دنیا تغییر کرده و باعث به اجرا در آمدن پروژه هایی بی نظیر دیگر شد.استفاده از حجم میوه خیار برای طراحی آن را تبدیل به بناهای اولیه معماری بیونیک کرده است.

سازه این برج از بادبند مورب تشکیل شده و این بادبند ها در دیوارهای خارجی احداث گردیده در نتیجه فضای بی ستون در طبقات به وجود آمد.


علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
مستند های مرتبط با این بنا