طراحی پلان مسکونی ویلایی کاملا با پلان ساختمان های مسکونی در شهر ها متفاوت است. پلان ویلا ها به طور کلی از دو بخش فضای داخلی و فضای خارجی تشکیل شده است که در عین رعایت استاندارد های لازم، باید مطابق با خواسته کارفرما طراحی شود و برای طراحی پلان مسکونی ویلایی شما نیاز دارید که حتما به یک طراح پلان مسکونی ویلایی خبره و حرفه ای مراجعه کنید تا بهترین نقشه را داشته باشید.

در این مقاله مجموعه نقشه ویلایی با سبک ها و طرح های متنوع به صورت فایل اتوکد آماده شده است که شما می توانید در قسمت دریافت فایل دانلود فرمایید.

پلان مسکونی ویلایی

پلان زیرزمین از مجموعه های نقشه های ویلا

اصول طراحی پلان مسکونی ویلایی

امروزه رشد روز افزون جمعیت و گسترش شهر ها، تاثیرات منفی بیشماری را بر روی نحوه و کیفیت زندگی افراد گذاشته است. هوای آلوده، سر و صدای مداوم و … از اصلی ترین مشکلاتی هستند که افراد را به فکر داشتن ویلا های مسکونی می اندازند. طراحی پلان مسکونی ویلایی مانند پلان ساختمان های مسکونی در شهر ها نیست. بلکه برای طراحی آن باید به موارد مختلفی توجه کرد.

شرایط اقلیمی نظیر جهت وزش باد، جهت تابش خورشید، شرایط آب و هوایی آن منطقه و نوع بافت مسکونی شهر های اطراف، همگی از عوامل مهم در طراحی اصولی یک پلان ویلایی مسکونی می باشد. در طراحی پلان ویلا ها باید علاوه بر مشخص نمودن جایگاه، فضا هایی نظیر آشپزخانه، اتاق خواب ها، پذیرایی و …، ارتباط و هماهنگی میان این فضا ها نیز مشخص گردد. هماهنگی میان ارتفاع دیوار ها و سقف و همچنین ساختار طبقات، از دیگر اصولی است که در طراحی پلان های ویلایی باید مورد توجه قرار گیرد.

پلان مسکونی ویلایی

پلان همکف از مجموعه های نقشه های ویلا

مراحل طراحی پلان مسکونی ویلایی

برای طراحی یک پلان مسکونی ویلایی در گام نخست باید از نیاز های کارفرما مطلع شد. به طور مثال، کارفرما در ویلای خود به استخر، جکوزی، اتاقی برای مهمانان، اتاق مستر، اتاق بازی یا بیلیارد، آتشکده، آشپزخانه در فضای باز و … نیاز دارد که در ابتدا باید لیستی از این موارد را در اختیار طراح پلان قرار دهد. پس از آن طراح باید با توجه به مساحت زمین، جانمایی فضا ها را به صورت حرفه ای انجام دهد.

در گام بعدی طراح پلان اصولا منظره رو به روی هر فضا و جهت تابش خورشید را در نظر گرفته تا بتواند کیفیت نور را در ویلا به حداکثر برساند و از آن استفاده بهینه کند. در گام آخر با مبلمان کردن پلان، یک طرح و نقشه اصولی برای اجرا، در اختیار کارفرما قرار می دهد.

طراحی فضای داخلی در پلان ویلایی

از مهم ترین بخش هایی که در طراحی یک پلان مسکونی ویلایی مورد توجه قرار می گیرد، فضای داخلی ویلا می باشد. آنچه در این بخش از طراحی اهمیت دارد، راحتی افراد ساکن در ویلا و ایجاد یک فضا راحت و دلنشین در عین شیک بودن و زیبایی محیط داخلی می باشد. اصولا این هماهنگی در ویلا هایی با متراژ بالا، بیشتر به چشم می خورد و طراح آزادی عمل بیشتری برای جانمایی فضا ها دارد.

توجه داشته باشید که ورودی ویلا در طراحی اهمیت زیادی خواهد داشت، به گونه ای که ورودی باید با دیگر بخش ها در تعامل باشد و زیبایی داخلی ویلا را به نمایش بگذارد. در حال حاضر استفاده از دیوار های شیشه ای، سقف بلند و درب های کشویی که در جهت غروب خورشید قرار گرفته اند، می توانند در طراحی یک پلان هنرمندانه تاثیر گذار باشند.

پلان مسکونی ویلایی

پلان همکف از مجموعه های نقشه های ویلا

طراحی فضای خارجی در پلان مسکونی و ویلایی

یکی از مهم ترین بخش های پلان مسکونی ویلایی، محیط و فضای خارجی آن می باشد. پس از قرار گیری سازه و طراحی داخلی آن، نوبت به فضای خارجی ویلا می رسد. اصولا خریداری یک باغ ویلا برای افراد بدین منظور صورت می گیرد که ساکنین برای مدتی از آلودگی شهر ها در امان بمانند و بتوانند از آب و هوای تمیز و پوشش گیاهی منحصر به فرد لذت ببرند.

از این جهت آنچه در طراحی پلان خارجی ویلا های مسکونی اهمیت دارد، جای گیری صحیح درختان و باغچه، استخر های روباز یا سرپوشیده با معماری چشم نواز، قرار گیری صحیح آلاچیق ها یا آتشکده، آبنما ها و باربیکیو، فضای مخصوص بازی هایی نظیر فوتبال یا والیبال و … می باشد. البته نباید از پارکینگ و محل قرار گیری خودرو ها در ویلا غافل شد. به همین دلیل توصیه می شود که پارکینگ خودرو ها در ویلا، در مکانی قرار گیرد که زیبایی طبیعت ویلا را تحت شعاع قرار ندهد.

امکاناتی که در نقشه مسکونی ویلایی بدان توجه کرد

از آنجایی که اصولا ویلا ها از مناطق شهری دورتر هستند، استفاده از برخی تجهیزات و تاسیسات برای مواقع حساس، ضروری می باشند. در طراحی پلان مسکونی ویلایی حتما باید فضایی به عنوان موتور خانه برای جای گیری پمپ های آب، مشخص شود. سیستم هوشمند آبیاری قطره ای نیز برای آبیاری فضای سبز ویلا اهمیت بالایی دارد. سیستم ایمنی نظیر دوربین های مدار بسته و یا آژیر های خطر، باید در طراحی پلان به طور کامل مشخص شوند.

از دیگر امکانات مهم در طراحی ویلا، سیستم گرمایش آن برای فصول سرد می باشد که بهتر است از سیستم گرمایش از کف استفاده شود. سیستم سرمایشی نیز اهمیت بالایی برای فصول گرم سال دارد. در جانمایی فضا ها، مشخص کردن اتاقی برای سکونت سرایدار و همچنین اتاقی جهت نگهداری وسایل باغبانی و انباری، ضروری می باشد. از سیستم نورپردازی فضای داخلی و خارجی ویلا غافل نشوید. زیرا که علاوه بر زیباسازی فضا، در امنیت ویلا نیز تاثیر گذار است.

پلان ویلا های دوبلکس

اصول طراحی پلان مسکونی ویلایی برای ویلا های دوبلکس یا تریبلکس، مشابه با ویلا های کوچکتر می باشدد با این تفاوت که طراح پلان برای جانمایی فضا ها آزادی عمل بیشتری دارد. توجه داشته باشید که محدودیت های یک آپارتمان برای این دسته از ویلا ها، تعریف نشده و طراح می تواند مطابق با نیاز و خواسته کارفرما، متراژ های مختلفی را برای فضا ها در نظر بگیرد.

یکی از اصول مهم در طراحی پلان ویلا های دوبلکس، به حداکثر رساندن نور و همچنین استفاده از سایبان های جنوبی بلند و سایبان های شمالی کوتاه می باشد. جانمایی پله در این ویلا ها، دیوار های شیشه ای و ارتفاع سقف در پلان این دسته از ویلا ها تاثیر گذارند.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا