طراحی اتاق خواب | استاندارد ها و نکات طراحی

اتاق های خواب بخش خصوصی خانه را شکل میدهند و خوب است در جای دنج و آرام و به دور از فضای پذیرایی مهمان که بخش عمومی خانه را شکل می دهد، قرار گیرند. معمولا در هر خانه سه نوع اتاق خواب برای والدین، فرزندان و مهمانان در نظر گرفته می شوند. این اتاق ها محل استراحت فردی و حریم خصوصی اعضای خانواده و یا مهمانان است و فعالیت هایی همچون خوابیدن، مطالعه فردی، کار با رایانه، بازی کودکان، لباس عوض کردن، آرایش کردن و … در آنها صورت می گیرد. مساحت و طراحی اتاق خواب با توجه به تعداد افراد استفاده کننده نوع فعالیت ها، چگونگی مبلمان و وسایل داخل اتاق تعیین می شود.

اتاق خواب خانه وراندا


بعضی از خانواده ها ترجیح میدهند برای خوابیدن از تخت استفاده نکرده و بر تشک گسترده بر سطح زمین بخوابند. این امر سبب می شود تا بخشی از اتاق که در اشغال تخت قرار می گیرد، در مواقع غير از خواب، آزاد باشد و بتواند مورد استفاده های دیگر قرار بگیرد. در این موارد لازم است محل مناسبی برای نگهداری رختخواب پیش بینی گردد. اگر این محل در داخل کمدهای دیواری اتاق پیش بینی شده باشد، بهتر است عمق آن را بیشتر از عمق معمول کمدهای لباس که در حدود ۶۰ سانتی متر است، در نظر گرفت. برای این منظور عمقی در حدود ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی متر می تواند مناسب باشد.


مکان اتاق خواب


برای خواندن مطالب مربوط به معماری مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری مدرن ایرانی


بخش خواب خانه بهتر است مکانی دور از سر و صدا و رفت و آمد باشد. به این ترتیب بخش خواب می تواند با فضاهای عمومی مانند پذیرایی و غذاخوری مهمان ارتباط نزدیکی نداشته باشد ولی بهتر است در نزدیک فضاهای آشپزخانه و نشیمن خصوصی خانواده باشد. این نکته در مورد اتاق خواب مهمان می تواند صادق نباشد و شاید بتوان آن را نزدیک ورودی و بخش عمومی خانه نیز پیش بینی کرد. این تصمیم به میزان زیادی در گرو شناخت مهمانان خانه و نوع ارتباط آنها با اعضای خانواده می باشد. ممکن است در خانه ای مهمانان رابطه بسیار صمیمی و نزدیکی با اعضای خانواده داشته باشند و افراد خانه بخواهند که اتاق خواب مهمان نیز به بخش خصوصی خودشان وارد شده و در کنار اتاق های خواب آنان جای گیرد. برخی از خانواده ها نیز ترجیح میدهند که اتاق خواب مهمان دارای عملکردهای دیگری نظیر فضای خیاطی و مانند اینها باشد. به عبارت دیگر این خانواده ها دوست دارند که اتاق مهمان به صورت چند عملکردی طراحی شده و در زمان هایی هم که مهمان در خانه نیست، مورد بهره برداری اعضای خانواده قرار گیرد و بلااستفاده نماند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماری معاصر ایران لینک روبرو را کلیک کنید: معماری معاصر ایران بعد از انقلاب

بخش خواب در خانه


اگر چه اتاق های خواب معمولا در نزدیکی هم و در بخش خصوصی خانه متمرکز می شوند، اما بهتر است که اتاق خواب والدین از سایر اتاق های خواب به نوعی استقلال نسبی داشته باشد. حتی می توان سرویس بهداشتی خواب والدین را کاملا مستقل و مختص همان اتاق در نظر گرفت و برای سایر اتاق های خواب، سرویس مشترک دیگری را پیش بینی کرد.


کلبه بیسات


طراحی پنجره اتاق های خواب از حساسیت خاصی برخوردار است. پنجره های این اتاقها ضمن آنکه بهتر است آفتاب گیر و رو به حیاط و منظره های سبز و زیبا باشد، خوب است که به نوعی، دید از خارج به داخل اتاق را هم مسدود کند و محرمیت لازم برای این فضاها را فراهم نماید. آفتاب گیر بودن اتاق خواب و فضای بازی کودکانی که در سن رشد هستند، از اهمیت بالاتری برخوردار است. در این حالت بهتر است اتاق خواب ها را در ضلع جنوب خانه پیش بینی کرد تا از نور جنوب بهره لازم را داشته باشند.


حوزه های طراحی اتاق های خواب:


۱.خواب

تخت خواب تنها وسیله ی ضروری اتاق خواب است و دیگر ملزومات عملکردی ممکن است در مبلمان ثابت لحاظ نشوند. آگاهی از اندازه های تخت خواب هنگام انتخاب تخت مناسب برای یک اتاق خواب،‌مفید می باشد.


تخت خواب معمولا یکی از وسایل اتاق خواب است. در جانمایی این وسیله در اتاق به دو نکته مهم باید توجه کرد:

۱.  بهتر است تخت را در مقابل در ورودی و در معرض دید فرد وارد شونده به اتاق قرار نداد تا محرمیت بهتری برای آن فراهم باشد.

۲ بین تخت و دیوارها حداقل به میزان فضای عبور یک نفر (۸۰-۶۰ سانتی متر) فاصله در نظر گرفته شود تا از یک طرف امکان پایین آمدن از تخت از هر سو فراهم باشد و از طرف دیگر بتوان به راحتی در اطراف تخت حرکت کرده و روتختی را مرتب نمود.

ورود به اتاق خواب


فضای حرکتی در اطراف اتاق خواب


۲. کمد ها و میز آرایش و…

میز آرایش:

مکان مناسب قرار گیری میز آرایش در مقابل تخت خواب می باشد.


انواع کمد دیواری:

انواع کمد هایی که در خانه کاربرد دارند | تقسیم بندی براساس نوع خانه مسکونی(کوچک-بزرگ-متوسط)


۳. کار- مطالعه:

استاندارد فضای محیط کاری فضایی برابر است با:


دقت فرمایید برای نور گیری بهتر است که نور از طرفین فرد به میز بتابد.


۴.فضای نشیمن|پذیرایی مهمان:

یکی دیگر از فضاهای مورد نیاز برای اتاق خواب فضایی است برای استقبال و پذیرایی  از مهمان


انواع طراحی اتاق های خواب در خانه


اتاق خواب والدين(اتاق مستر):

اتاق خواب اصلی می تواند شامل پنج حوزه ی خواب، محل نشیمن، کمدهای لباس، رخت کن و حمام باشد و در طراحی این اتاق باید به توازن اندازه ی هر قسمت و روابط منطقی آنها توجه شود. در شکل زیر به رابطه ی حوزه ی خواب، نشیمن و سرویس توجه نمایید. در صورت وسیع بودن اتاق خواب می توان بخش خواب و نشیمن را با استفاده از شومینه یا مبلمان از هم تفکیک کرد.

فضای رخت کن و کمدهای لباس خود می تواند جزئیاتی شامل، دستشویی، میز توالت، آینه، قطعه ی لوازم بهداشتی، حوله و … باشد. شکل زیر نمونه ای را با جزئیات لازم نشان می دهد. این فضاها باید با مصالح قابل شستشو ساخته شده، به خوبی قابل نظافت باشند.



اتاق خواب اصلی، بر حسب مورد می تواند دارای یک سرویس کامل بهداشتی (شامل وان حمام، دوش و توالت) و یا دارای یک رخت کن و دوش ساده باشد. در خانه های کوچک، برای مجموعه ی اتاق های خواب، از یک سرویس بهداشتی به طور مشترک استفاده میشود.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري مدرن لینک روبرو را کلیک کنید: معماری پست مدرن ، معماران مدرن


نمونه اتاق والدین با تخت نوزاد


طراحی اتاق های خواب فرزندان – نوجوانان:

خواب فرزندان می تواند به صورت یک مجموعه واحد و مرتبط (شامل اتاق های خواب، حمام و توالت) در نظر گرفته شود. همان طور که در شکل می بینید استقرار کمدها در بدنه های حمام می تواند مانع انتقال صدای حمام به اتاق ها شود. پیش بینی پنجره های مناسب، ضمن تأمین نور به تأمین دید و منظر اتاق کمک می کند. وجود دو پنجره در بدنه های مختلف می تواند به کوران طبیعی و تهویه ی اتاق کمک نماید. هر اتاق معمولا شامل تخت خواب، کمد لباس و میز مطالعه است و مساحت اتاق خواب فرزندان بین ۱۲ تا ۱۵ متر مربع تغییر می کند.

برای خواندن مطالب مربوط به معماري معاصر ایران لینک روبرو را کلیک کنید: معماری معاصر ایران بانی مسعود ، کتاب معماری معاصر


نمونه چیدمان وسایل اتاق یک تخته


اتاق مطالعه:

در خانه های معمولی از اتاق های خواب و نشیمن به منظور مطالعه استفاده میشود. در خانه ی بزرگ تر فضای مستقل را می توان به کتابخانه و مطالعه اختصاص داد. این قسمت ممکن است با اتاق کار پدر یا مادر ادغام شود. این فضا می تواند در نزدیکی ورودی و نشیمن قرار گیرد. اتاق مطالعه می تواند امکان فعالیت های کاری و فوق برنامه را در اختیار افراد خانواده قرار دهد.


رنگ طراحی اتاق های خواب :

اتاق خواب، خصوصی ترین فضا در هر خانه است، در طراحی دکوراسیون و انتخاب رنگ باید بیش از هر چیز سلیقه و نیازهای شخصی صاحب آن را در نظر گرفت. ضمن مدنظر داشتن سلیقه افراد، باید کاربرد یک اتاق خواب را نیز در نظر داشت.

 یک اتاق خواب باید همواره فضایی آرامش بخش و راحت باشد که مکانی مناسب برای خواب و استراحت را فراهم آورد. هنگام طراحی رنگ یک اتاق خواب، بهتر است از انتخاب رنگ های درخشان پرهیز کنیم چرا که ممکن است هنگام استراحت این رنگ ها آزاردهنده به نظر برسند. در انتخاب رنگ در اتاق کودکان نیز باید دقت نمود. اتاق خواب نوزادان را بهتر است با رنگهای ملایم طراحی نمود. اتاق خواب کودکان خردسال و نوجوانان را نیز می توان با رنگ های شاد و پر انرژی تر در نظر گرفت.

 استفاده از ترکیب رنگ های هارمونیک که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته اند نیز در دکوراسیون یک اتاق خواب می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. به عنوان مثال استفاده از تونالیته های مختلف رنگ بنفش و سبز در کنار یک رنگ روشن متضاد مانند کرم، فضایی زیبا می آفریند. آنچه باید در طراحی رنگی دکوراسیون یک اتاق خواب همواره در نظر داشته باشید این است که نه تنها انتخاب مجموعه ای از رنگ ها بلکه میزان به کارگیری آنها و سطوحی که اشغال می کنند در مقایسه با هم نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.

 همچنین ایجاد رابطه میان سطوح رنگی گوناگون با استفاده از جزئیاتی چون یک قاب عکس، حاشیه های کاغذ دیواری نصب شده به دیوار، تکرار طرح خاصی بر روی ملحفه و روبالشی ها و یا حتی قرار دادن یک جفت آباژور یا گلدان بر روی پاتختی ها یا میز آرایش می تواند به دکوراسیون یک اتاق انسجام و هماهنگی بیشتری ببخشد.


نور طبیعی اتاق:

روشنایی صبح بهترین ابزار بیدار شدن برای انسان می باشد پس بهترین سمت قرار دادن اتاق ها سمت شرق می باشد که با طلوع خورشید فضای اتاق روشن شود و این نور برای سلامتی انسان مفید می باشد.


نور پردازی طراحی اتاق های خواب :

 نور های آفتابی یا همان نورهای زرد رنگ به دلیل گرمایی که دارند برای فضاهایی که فعالیت هایی نه چندان متمرکز در آن ها انجام می شود مانند اتاق خواب و فضای غذاخوری و نشیمن بسیار مناسب است. نورهای سفید یا همان نور های مهتابی احساس شادابی بیشتری را در فضا منعکس می کنند، به همین دلیل است که از این نور برای محیط های کاری و یا اتاق کار و مطالعه بیشتر استفاد می شود، بنابراین برای فضایی مانند اتاق خواب چندان مناسب نیست.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا