طراحی نور پردازی داخلی

به طور کلی توصیه می شود طراحی خانه طوری انجام شود که از نور طبیعی به داخل فضاها در طول روز استفاده شود. اما در شرایطی که این امکان میسر نباشد یا در ساعاتی از شبانه روز ناچار به استفاده از نورهای مصنوعی باشیم، رعایت نکات زیر در خصوص نورپردازی فضاهای مختلف و طراحی نور پردازی داخلی سبب کارایی و زیبایی آنها خواهد بود.

برای سفارش طراحی سه بعدی ، سفارش طراحی روف گاردن و سفارش طراحی محوطه و فضای سبز به سایت هورنو مراجعه کنید.

نورپردازی نشیمن در طراحی نور پردازی داخلی

بهتر است اتاق نشیمن طوری طراحی شود که حداکثر استفاده از نور طبیعی به ویژه در بعدازظهرها که بیشتر این فضا مورد استفاده قرار می گیرد انجام بپذیرد. بدین منظور می توان از انواع پنجره های دیواری و سقفی استفاده کرد.

اما اغلب اتاق های نشیمن به شیوه های طراحی نورپردازی مصنوعی نیاز دارند زیرا این اتاق ها تنوع وسیعی از کاربردهای گوناگون را شامل می شوند. نورپردازی یک اتاق نشیمن عادی باید فضایی آرامش بخش را برای گفت و گوهای جمعی کوچک، ضیافت های جمعی که شامل خوردن و نوشیدن های کوتاه مدت است و فعالیت های تک نفره مانند مطالعه، شنیدن موسیقی و تماشای تلویزیون را فراهم آورد. از انواع نورپردازی موضعی برای فعالیت هایی چون مطالعه و خیاطی استفاده میشود. نور کانونی برای نور پردازی وسیع قفسه های کتاب از کف تا سقف و برای روشنایی بخشیدن به آثار منقوش واقع در دیوار به کار می رود. 

به غیر از موارد ذکر شده در هنگام شب می توان از لامپ های رومیزی و چراغ های پایه دار استفاده کرد.

از انواع طراحی نور پردازی داخلی و نورپردازی در اتاق نشیمن استفاده می شود که شامل نورپردازی عمومی برای گفت و گو و فعالیت های دیگر معاشرتی – اجتماعی، تماشای تلویزیون معمولا به نورپردازی غیر معمول نیاز دارد و نورپردازی های دیگری که در اتاق نشیمن به کار برده می شود برای تماشای تلویزیون در این فضا مضر و اضافی هستند. اگر تماشای تلویزیون در این فضا مد نظر باشد باید شیوه نورپردازی اتاق با آن سازگار شود و از ایجاد نورهای خیره کننده و وسیع پرهیز کرد.

نورپردازی اتاق خواب در طراحی نور پردازی داخلی

نورپردازی اتاق خواب باید جوابگوی کاربردهای گوناگون مانند خوابیدن، تعویض لباس، تماشای تلویزیون، نوشتن، انجام تکالیف بر روی میز تحریر، خیاطی و انجام فعالیتهای ورزشی باشد.

در عین حال اتاق خواب اصلی باید جوابگوی نیازهای مجزای دو استفاده کننده نیز باشد. در تصویر زیر اتاق خوابی برای انجام فعالیت های متعددی از قبیل خوابیدن، تعویض لباس، مطالعه در حالت درازکش در تخت خواب، تماشای تلویزیون، انجام کار بر روی میز، گفت و گوی صمیمانه و مطالعه در صندلی راحتی بزرگ، طراحی شده است. این اتاق بایستی برای کاربری های متعدد نورپردازی شود.

یکی از مهم ترین نورها در اتاق خواب چراغ هایی است که در کنار تخت خواب قرار دارد. این چراغ ها برای زمانی کارایی دارند که یکی از افراد می خواهد کتاب بخواند یا تلویزیون تماشا کند و دیگری می خواهد بخوابد. توصیه میشود از کلیدهای دیمر یا همان تنظیم کننده های نور در اتاق خواب استفاده شود. بهتر است کلید چراغ ها را در کنار در ورودی اتاق قرار گیرد تا به هنگام وارد شدن و همین طور خارج شدن از اتاق بتوان چراغ ها را روشن و خاموش کرد. لازم است کلید چراغ ها علاوه بر کنار در، کنار تخت خواب هم باشند. بدین ترتیب نیازی به خروج از تخت خواب برای خاموش کردن چراغ ها نیست.

وظایف طراحی نور پردازی داخلی و نورپردازی هایی که به طور معمول در اتاق خواب باید تأمین شوند عبارتند از:

  • نور موضعی: این نور برای فعالیت هایی چون مطالعه در بستر، دیده شدن کارها بر روی میز، مطالعه در صندلی راحتی در نظر گرفته میشود. در کمد دیواری اتاق به منظور دیده شدن جزییات و رنگ لباس ها به دقت از نور موضعی استفاده میشود. در کنار کمد، آینه تمام قد وجود دارد که به نورپردازی موضعی نیاز دارد. نورپردازی حمام نیز از نوع موضعی بوده زیرا در آن فعالیت هایی مهم مانند استحمام و اصلاح صورت انجام می گیرد.
  • نور عمومی: این نور برای کاربری های مختلفی از جمله تعویض لباس، گفت و گو در محدوده نشیمن و تماشای تلویزیون مورد نیاز است.
  • نور کانونی: برای نمایش بهتر آثار تزیینی، هنری و تابلوها از این نور استفاده میشود.

نورپردازی اتاق خواب کودکان

اتاق کودکان بر خلاف اتاق پدر و مادر فقط اتاق خواب و محل استراحت نیست بلکه محل بازی و انجام تکالیف درسی نیز می باشد…

روشنایی فضاها با نور طبیعی و شفاف اثر مثبتی بر کودکان دارند. به عبارت دیگر اتاق هایی تاریک با نور مصنوعی و نامناسب اثر نامطلوب در پی خواهند داشت.

از این رو نحوه و میزان روشنایی در اتاق کودک اهمیت زیادی داشته و تأثیر مهمی در ایجاد شرایط مطلوب برای مطالعه و آرامش و تمرکزشان دارد.

برای تأمین نور مصنوعی در اتاق کودکان شیوه های مختلفی از جمله استفاده از چراغ های گوناگون با نقش های رنگی و جذاب وجود دارد. برای اتاق کودکان می توان از کلیدهای دیمر استفاده کرد. این کار می تواند فضای اتاق را طوری تنظیم کند که در زمان استراحت آنها احساس خواب آلودگی کرده و راحت تر و زودتر به خواب بروند. در این فضا برای انجام تکالیف و مطالعه نور موضعی بسیار سودمند خواهد بود.

در صورتی که قصد طراحی بام سبز ، طراحی مدرن منزل و به طور کلی طراحی آپارتمان مسکونی را دارید پیشنهاد می کنیم با هورنو در ارتباط باشید.

نورپردازی آشپزخانه در طراحی نور پردازی داخلی

در آشپزخانه های امروزی قسمت اعظم کار در آشپزخانه بر روی پیشخوان، سطح کابینت ها در کنار اجاق گاز و یا شیر آب و سینک ظرفشویی انجام میشود. در ضمن این فعالیتها افراد را در معرض خطراتی چون کار با ابزارهای برنده و تیز و مایعات جوشان قرار می دهند. برای پرهیز از ایجاد این گونه خطرات استفاده از یک منبع عمومی در آن توصیه می شود. نور چراغ های سقفی از وسط آشپزخانه برای انجام این فعالیت ها کافی نیست زیرا اغلب افراد پشت به منبع نور و در سایه خود مشغول به کار هستند. توصیه می شود در بخش هایی از آشپزخانه که محل انجام کار است، مانند سطح روی اجاق گاز، سینک ظرفشویی و سطوح روی کابینت ها (برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد غذایی) از نورهای موضعی استفاده شود. 

وظیفه دیگر این نورپردازی ها ایجاد دید کافی برای دسترسی به کابینت های زیر پیشخوان می باشد. به دلیل این که یخچال ها و اجاق های گاز معمولا یک چشمه نور در داخل خود دارند، وظایف نورپردازی مرتبط با آنها چندان نگران کننده نیست. هم چنین در بسیاری از آشپزخانه ها بعضی از کابینت ها با درهای شیشه ای و به صورت ویترین ساخته شده اند و از آنها برای نمایش ظروف زیبا و تزیینی استفاده میشود. این کابینت ها نیز نیاز به نورپردازی کانونی دارند.

نور کافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی که هواکش یا هود دارد در بالای اجاق گاز می باشد و به راحتی توسط چراغ هواکش تامین می شود. هم چنین بالای سینک ظرفشویی به یک چراغ نیاز است تا هنگام شب نور کافی برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی فراهم شود. ترجیحا هر یک از این چراغ ها باید دارای کلید کنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند. 

نورپردازی فضای غذاخوری

اولین و مهم ترین وظیفه نورپردازی اتاق غذاخوری تأمین نور کافی برای روشنایی بخشیدن به میز ناهارخوری به میزانی است که افراد نشسته به دور آن هم غذای خود و هم چهره افراد دیگر را به خوبی ببینند.

هنگامی که از یک بوفه جهت پذیرایی استفاده می شود باید نور کافی و مناسب برای میزبان فراهم شود تا با آسودگی خاطر وظیفه خود را انجام دهد.

در این فضا تصاویر گرافیکی (نقاشی، پوستر، عکس) روی دیوار و همچنین برای قفسه های نگهداری ظروف تزیینی از نورپردازی کانونی استفاده می شود.

به منظور جلوگیری از احساس کم نوری و ایجاد فضاهای خالی در اطراف میز باید پیرامون اتاق با نور عمومی روشن شود. 

از آنجایی که حال و هوای محیط اتاق ناهارخوری اهمیت بسیاری دارد همه نورافشانها باید به وسیله کلیدهای کم نور کننده کنترل شوند تا تنوع زیادی از ترکیبات نور پردازی را برای ایجاد حس خوشایند در هر وضعیتی به وجود آورند.

نورپردازی حمام و دستشویی

نورپردازی در داخل حمام معمولا ساده، قابل پیش بینی و غالبا غیر تزیینی است.

. تنها نوع نورپردازی در این فضا نور عمومی برای حمام کردن و نور موضعی برای اصلاح صورت در آینه می باشد. نورپردازی موضعی در آینه ویژگیهای خاص خود را دارد. مثلا نور کافی را برای مشاهده دقیق صورت در آینه فراهم می کند.  تاثیر نور باید بدون ایجاد سایه باشد تا از مشاهده دشوار محیط جلوگیری نماید و دیدی خوشایند از صورت ایجاد کند و دیگر این که کیفیت رنگی نور لامپ انتخاب شده باید مناسب باشد تا پوست را به شکل واقعی نشان دهد. نور عمومی وان و توالت به میزان قابل قبولی به وسیله نورپرداز بالای دستشویی تامین می شود. یک دیوارکوب نصب شده در محدوده توالت می تواند در صورت نیاز فضا را روشن کند.

علاقه‌مند به طراحی معماری و مطالعات در حوزه های مربوطه
گزارش خطا
تصاویر 360 درجه
در صورتی که تصاویر برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید .
    مستند های مرتبط با این بنا